środa, 2 marca 2022

Skryty post, który ujawni Ojciec.

Homilia na środę popielcową

Post w Starym Testamencie był przede wszystkim postem zinstytucjonalizowanym. Widać to dokładnie w czytaniu z Księgi proroka Joela. Joel mówi o zwołaniu zgromadzenia (kościoła) na święty post, bierze w nim udział zarówno lud jak i kapłani. Bodajże pierwszy raz, post na dużą skalę, post oficjalny zgromadzenia Izraela, pojawia się w momencie, gdy Mojżesz udaje się na górę Syjon i pości 40 dni nim otrzyma Dekalog wraz z nim pości lud. W Starym Testamencie rzadko znajdujemy posty  o charakterze osobistym. Jeżeli już to jest to post spowodowany śmiercią bliskiej osoby. Pierwszy znany post, do którego był zobowiązany Izrael w Pięcioksiągu to post przed Yom Kippur czyli Dniem Pojednania. Następnie posty pojawiają się w okresie niewoli babilońskiej i są związane z upamiętnieniem oblężenia miasta, zburzenia świątyni czy zamordowania Godoliasza. 

Na określenie postu mamy dwa hebrajskie słowa o podobnym znaczeniu: "com" i "ta 'anit". Znaczą one zająć niskie miejsce, upokorzyć się, ugiąć się przed Bogiem. W Starej religii żydowskiej post ma charakter instytucjonalny i ma za zadanie przez upokorzenie się przebłagać Boga. Jednak już u Joela znajdujemy pewne niebezpieczeństwo, które wiąże się z takim poszczeniem: "rozdzierajcie serca wasze, nie szaty" - istnieje niebezpieczeństwo, że taki post będzie jedynie zewnętrzny bez związku z duchem. Prawdopodobnie dlatego Jezus w ewangelii dzisiejszej mówi o poszczących obłudnikach, że robią to dla ludzi, aby im się pokazać. Jezus poprzez nawoływanie do poszczenia w okryciu, w obliczu Ojca pragnie post uczynić bardziej duchowym, nie instytucjonalnym. Pamiętajmy o tym.

Jeszcze jedna ciekawa rzecz a propos dzisiejszej ewangelii na środę popielcową. Otóż nasze tłumaczenia z BT i Edycji św. Pawła mają w wersetach 4, 6 i 18: "odda tobie" lub "nagrodzi ciebie". Jak się okazuje w oryginale greckim jest jeszcze jedno dopowiedzenie: jawnie, otwarcie gr. 'phanero'. Nic z tego co teraz czynimy w duchu pokuty w tajemnicy nie zostanie zakryte. Wcale nie musimy się chwalić pobożnymi uczynkami, Ojciec i tak nas pochwali za to na sądzie, jawnie i otwarcie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz