Czwartek XXXI Tydzień Zw.
Dlaczego aniołowie w niebie cieszą się z jednego nawróconego grzesznika bardziej niż z pozostałych sprawiedliwych? Czemu Bóg ceni bardziej jedną sprawiedliwość nad inne? Odpowiedź na to pytanie jest następująca: nawrócony grzesznik jest o wiele bliżej zrozumieniu istoty Bożej sprawiedliwości niż zwyczajny religijny człowiek. I chodzi tu o Bożą sprawiedliwość, nie ludzką. Tą sprawiedliwość, która właściwie bliska jest pojęciu miłosierdzia Bożego.
W Summie Teologii św. Tomasz z Akwinu w Zagadnieniu 21. art 3. ad. 4, mówi, że miłosierdzie Boże jako dar, działanie na rzecz cierpiących jest dopełnieniem sprawiedliwości. Ponadto warto zaznaczyć, że takie terminy hebrajskie jak hen, hesed, tzadik (sprawiedliwość), rahamin i inne są używane wymiennie odnoście Bożej Łaski. Sprawiedliwość, usprawiedliwienie jest Bożą Łaską. Czym różni się ona od sprawiedliwości opartej o nauczanie Prawa? Sens tej sprawiedliwości jest odległy od sprawiedliwości ludzkiej: każdemu po równo, to co wypracował, czy to co mu się należy. Definicje tej sprawiedliwości podają nam dwaj apostołowie: "Najdrożsi: Chrystus raz jeden umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych, aby was do Boga przyprowadzić” (1 P 3, 18); "Bóg okazał nam miłość przez to, że Chrystus umarł za nas, gdy byliśmy grzesznikami" (Rz 5, 8). To jest Boża sprawiedliwość inna od tej opartej o Prawo. To ostatnie służy wychowaniu jak mówi św. Paweł (Ga 3, 19-24). Zauważmy, że obydwaj święci: Piotr i Paweł doznali wielkiej łaski przebaczenia grzechu.
Oczywiście, nawrócenie z ciężkiego grzechu i niewoli zła, dopomaga w zrozumieniu czym jest łaska, usprawiedliwienie. Nie znaczy to bynajmniej by droga do tego wiodła tylko przez grzech. Istnieją inne przykłady: św. Jan Chrzciciel, Jan Apostoł, ci którzy byli wychowywani już przez Ducha Świętego.
x łszlak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz