“Me mou aptou”, “Noli me tangere”, czyli “nie dotykaj mnie”. Dosyć ciekawie te słowa kontrastują ze spotkaniem z niewiernym Tomaszem, którego Jezus namawia wprost do fizycznego kontaktu, aby włożył palec w miejsce gwoździ i rękę do boku. Jezusowi chodzi więc o coś innego niż zwykły fizyczny dotyk. Właściwie grecki oryginał należałoby przetłumaczyć jako zwrot: nie przylegaj do mnie. We wszystkich spotkaniach Jezusa Zmartwychwstałego z apostołami i uczniami była trudność rozpoznania Go. Jezus po zmartwychwstaniu wyglądał jakoś inaczej. Jego ciało było przeobrażone. “Oto ogłaszam Wam tajemnicę: nie wszyscy pomrzemy, ale wszyscy będziemy odmienieni” (1 Kor 15, 51). Nasuwa to oczywiście skojarzenie z Przemienieniem na Górze Tabor, gdzie Jego oblicze było lśniąco białe. Jezus pokazuje nam ważną prawdę wiary. Ów Zmartwychwstały jeszcze nie objawił do końca swej Istoty, tego kim jest, póki nie wstąpi do Ojca i nie ześle Ducha Świętego.
Nawet do Zmartwychwstałego przed Wniebowstąpieniem nie możemy przylgnąć do takiej postaci Chrystusa – to jeszcze nie jest pełnia, to jeszcze nie jest Bóg w pełni objawiony dla z b a w i e n i a.
Zawsze też musimy o tym pamiętać w kontekście eucharystii – i jej adoracji i jej przyjmowaniu. “Noli me tangere”, nie przylegaj do mnie. Za tą postacią eucharystyczną kryję się coś (ktoś) w i ę c e j. I dla nas zmartwychwstanie nie jest końcem, jest środkiem do zjednoczenia z Bogiem: “abyście dzięki nim stali się uczestnikami Boskiej natury, skoro wyrwaliście się z zepsucia wywołanego na świecie żądzą. Koniec Ewangelii Jana, gdy Jezus wstępuje do Ojca, nawiązuję tutaj do Prologu: Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga. Bogiem było Słowo” (J 1, 1). Jakże wielu ludzi dziś chciałoby określić Jezusa tylko jako człowieka... Pamiętajmy, że on musi być rozpatrywany w całej swej istocie: człowieka i Boga. Istoty teandrycznej, której podstawą istnienia jako Syna Bożego jest jednak istnienie Boże (Mieczysław Krąpiec). Ono czyni możliwym Zmartwychwstanie i Odkupienie. Dopiero teraz słowa Jezusa: "Kto widzi mnie, widzi i Ojca" nabierają pełnego sensu.
xłsz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz